Thursday, 29 September 2011

Perbezaan Nikon D3100 Dengan D3000

skang nie aqu tengah survey the best DSLR untuk hobi baru aq nanti...
memandangkan budget aq bawah RM2000
aq bercadang untuk angkat D3100 keluaran Nikon
model ini agak baru ag di pasaran..
so it is considered to be a new gadget in market..
ia juga sesuai untuk beginners dalam bidang photography..


Nikon D3100 Key Features

  • 14.2 megapixel DX-format CMOS sensor
  • 3.0" LCD monitor (230,000 dots)
  • Image sensor cleaning (sensor shake)
  • 11 AF points (with 3D tracking)
  • IS0 100-3200 range (12,800 expanded)
  • HD movies (1080p, 720p or WVGA)

Nikon D3100 vs D3000: Key Differences

The D3100 substantially refreshes the D3000, taking a rather outdated-looking specification and turning it into one of the most competitive in its sector.

  • Higher resolution sensor (14.2MP vs. 10MP)
  • Ability to shoot Raw + Fine JPEG
  • Socket for connecting Nikon GP1 GPS unit
  • Optional wired remote via GPS socket
  • No wireless remote option
  • Live view
  • 1080p HD movies
  • HDMI output
  • Wider ISO range
  • Full-time AF mode (AF-F in live view)
  • Revised focus screen (different AF point illumination)

Monday, 26 September 2011

Cardboard Warfare - GENIUS!

tadi aq bukak youtube..
ade nmpak satu title..cam menarik jek..
title dye : "cardboard warfare 2"
memandangkan title dye lebih kuang cam call of duty:modern warfare 2
aq tengok sampai abes..
20 min gak video tue

tapi serius GENIUS!
owg yang wat citer nie gune modal baju askar ngan kadboard jek!
( alaaa....kadboard yang kite dok gune time skola dlu2 )
lawaka aq tengok askar2 dye men tembak2 gune kadboard instead of senapang betul
klu dak2 kecik men camtu okeh ag
nie owg tue bangke men tembak2 cam bdak kecik..
hadoyaiii
tapii...
jalan crite dye serius giler
cam citer perang dlu2..
tapi diselitkan unsur humour ngan penggunaan kadboard sebagai prop senjata...
kapal terbang, senapang, pistol, even kereta kebal pon dibuat gune kadbod dlam citer nie..
( produser jimat tahap aji bakhil!! )
nie adalah trailer untuk citer tersebut..
untuk video pnjang..
sila taip cardboard warfare 2 kat youtube yek!


nie adalah vid yang terdahulu sebelum citer kat atas nie kuar
ridiculous but genius! 




ape2 hal..layan video nih..syok gilerr...

sunyi:jawapannya ada pada kita??

Perlu ke kite rase sunyi???
jawapannye: bergantung kepada diri sendiri..kadang2 kite perlu bersendiri..
tapi kenape??
waktu kite bersendiri itulah kite kenal diri kite masing2..kenal dengan lebih mendalam..lebih rapat dengan diri kite..kite belajar dari kite sendiri..
kite tanye diri kite : "aku nie camne orgnye??" "ape owg pikir pasal aq??" "aq nie anak yang baik ke??"

sume jawapan ade dengan kite..time bersendiri jugelah kite tahu sejauh mane kekuatan kite..
adakah kite jenis yang mampu bertahan seorang apebile ditimpe musibah??
adakah kite dapat cari jalan keluar dari masalah yang kite hadapi bersendirian??
sekali lagi..
jawapan ada pada dri anda sendiri...

tapi kite perlu berpada..
kdang2 tak semestinya kite mahu bersendiri
kite menyisihkan owg len
hidup dalam dunia sendiri..
TIDAK!
jgan sekali kali cipta dunia anda sendiri..
kite bekongsi dunia dengan owg len..
kite ade kawan, sahabat, keluarga dan len2..
sume duduk dibawah bumbung langit ciptaan Allah..
berhubunglah sesame sendiri..
dengan ini, anda akan juga turut mengenali owg di sekeliling kamu..
dan diri kamu juga..

sunyi kadang2 memberi kite ketenangan
kdang2 memberikan kite kesengsaraan..
ade manusia x sanggup sunyi walau sedetik waktu
ade manusia sanggup sunyi sementara mengenali diri sendiri..
lain perwatakan
lain sifat
lain cara mengendalikan rase sunyi..
kenapa saye katekan begitu??
sekali lagi..jawapan ade pada diri sendiri..



sunyi itu sebenarnye suatu nikmat pemberian Allah..
gunakannye sebaiknya untuk kite lebih mengenali diri kite dan yang paling penting..
mengenali DIA pencipta semesta alam..


Thursday, 22 September 2011

Mari Review Puase Kite!!

sedar x sedar kite telah pon selamat menjalani ibadah puase ketika bulan ramadhan yang penuh barakah 
namun  adakah anda terpikir bahawa puase anda betul2 sempurna??
cube renungkan kembali segala perlakuan kite tatkala menjalani ibadah puase..
adakah betul2 mengikuti sunnah2 yang ditetapkan??
adakah kite betul2 menghayati erti puase tersebut??
atau hanya sekadar berlapar di siang hari..video ini dikongsi untuk renungan semua...
moga ramadhan akan datang diberkati...
( video nie kalu paham betul2 lawak kot! =) 


harap sambil berhibur kite dapat ilmu bersame ...layann!


sebuah cerita unik dikongsi bersama.........

Sebuah cerita yang menarik.. Ada seorang pemuda arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan ia mampu mendalaminya. Selain belajar, ia juga seorang juru dakwah Islam. Ketika berada di Amerika, ia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah SWT memberinya hidayah masuk Islam.



Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas di dekat sebuah gereja yang terdapat di kampong tersebut. Temannya itu meminta agar ia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula ia keberatan, namun karena desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka. Ketika pendeta masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk.

Di saat itu, si pendeta agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang muslim. Aku harap ia keluar dari sini." Pemuda arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Pendeta tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun ia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya pendeta itu berkata, "Aku minta ia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya. " Barulah pemuda ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang pendeta, "Bagaimana anda tahu bahwa saya seorang muslim." Pendeta itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu." Kemudian ia beranjak hendak keluar. Namun, pendeta ingin memanfaatkan keberadaan pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan ugamanya. Pemuda muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.

Pendeta berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat."Si pemuda tersenyum dan berkata, "Silakan! Sang pendeta pun mulai bertanya, "
  1. Sebutkan satu yang tiada duanya,
  2. dua yang tiada tiganya,
  3. tiga yang tiada empatnya,
  4. empat yang tiada limanya,
  5. lima yang tiada enamnya,
  6. enam yang tiada tujuhnya,
  7. tujuh yang tiada delapannya,
  8. delapan yang tiada sembilannya,
  9. sembilan yang tiada sepuluhnya,
  10. sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh,
  11. sebelas yang tiada dua belasnya,
  12. dua belas yang tiada tiga belasnya,
  13. tiga belas yang tiada empat belasnya.
  14. Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh!
  15. Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya?
  16. Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga?
  17. Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya?
  18. Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!
  19. Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diadzab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api?
  20. Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diadzab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?
  21. Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar!
  22. Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?"


pening jugak soalannya!

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah. Setelah membaca basmalah ia berkata,
  1. Satu yang tiada duanya ialah Allah SWT.
  2. Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah SWT berfirman, "Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)." (Al-Isra': 12).
  3. Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.
  4. Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.
  5. Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.
  6. Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah SWT menciptakan makhluk.
  7. Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah SWT berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).
  8. Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah SWT berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat men-junjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).
  9. Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang. Dan bukti-bukti itu ialah angin taufan, belalang, kutu, katak, darah, tongkat, tangan, belah laut, memayungi mereka dengan awan, al-man, al-salwa, batu hingga yang lain daripada tanda kekuasaan Allah yang mereka saksikannya.
  10. Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah SWT berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat." (Al-An'am: 160).
  11. Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf.
  12. Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air." (Al-Baqarah: 60).
  13. Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.
  14. Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah SWT ber-firman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing." (At-Takwir: 18).
  15. Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.
  16. Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf , yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, " tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Yusuf:98)
  17. Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keledai. Allah SWT berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keledai." (Luqman: 19).
  18. Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.
  19. Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diadzab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah SWT berfirman, "Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya':69).
  20. Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diadzab dengan batu adalah tentera bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ash-habul Kahfi (penghuni gua).
  21. Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya wanita, sebagaimana firman Allah SWT "Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar." (Yusuf: 28).
  22. Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Pendeta dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda muslim tersebut. Kemudian ia pun mula hendak pergi. Namun ia mengurungkan niatnya dan meminta kepada pendeta agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh pendeta.

Pemuda ini berkata,
"Apakah kunci surga itu?"



Mendengar pertanyaan itu lidah pendeta menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Ia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun ia cuba mengelak. Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya ia jawab, sementara ia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!"

Pendeta tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapan nya, namun aku takut kalian marah." Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda." Pendeta pun berkata, "Jawabannya ialah:

Asyhadu An La Ilaha Illallah Wa Aasyhadu Anna Muhammadar Rasulullah."

Lantas pendeta dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda muslim yang bertakwa.

Yahh!!! Post pertame aq!

Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim aq merasmikan pembukaan blog aq yang terbaru!!
hahaha..saje je nk try bukak blog..
nk tgokk best ke tidak..membe aq sume pulun wat blog..
jadi why not i give it a shot??
diharapkan bahawesenye aq meneruskan "penaipan" post aq dlm blog nie..
insyaAllah..