Saturday, 29 October 2011

duduk antara 2 sujud - ringkas tapi bermakna...

mungkin kite sedia tahu 
duduk antara sujud merupakan salah satu rukun dalam solat
disertakan dengan tama'ninah ( berhenti seketika )
bacaan zikirnya pula hanya disunatkan..

namun..
ramai yang tidak mempedulikan bacaan zikir tersebut
segelintir daripada kite hanya berhenti seketika tanpa membaca zikir ..
mungkin untuk mempercepatkan masa solat..
mengejar urusan dunia yang lain..

tahukah korang bahawa bacaan yang x sampai  seminit itu mempunyai makna yang indah..
ia bagaikan doa untuk kita seharian..
apa kata kite berhenti sebentar dalam duduk antara due sujud dan membaca zikir yang membawa maksud: 
Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Warhamni (sayangi aku)
Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
Wa’Aafinii (Sihatkan aku)
Wa’fuannii (Maafkan aku)


maknenye cukup simple tetapi menyelaputi segale aspek dalam hidup kite..
renung2kan dan selamat beramal =)

Friday, 28 October 2011

cara elak mengantuk dalam kelas...

memang time kelas, time lecture mase yang agak mengantuk..
time tu setan duduk begayut kat kelopak mata kita..
kite punye la tahan mata kite x nk bagi tertutup..
last2, kite landing sedap je atas meja kelas..
lecturer kat depan tak peduli dah, belasah jek tdo kat belakang..
macammane tak nak bagi mengantok??
ini cara aqu gune dalam kelas....

1. beli gula-gula banyak2 - bile kite dah rase ngantok sangat, cara yang paling baik dan sedap jgak ( depends pade gule2 kowg beli ) ialah kunyah gula2 kowg beli. dengan ini  mulut kowg rancak mengunyah sambil menikmati kemanisan or kepedasan gule2 yg kowg beli! adalah lebih baik jika mkan gule2 yang berperisa mint. ini kerana kajian mendapati bahawa mengambil perisa pudina akan meningkat tahap kepekaan seseorang. pasni, belilah gule2 perisa mint bnyak2!!



2. bawak air pergi kelas - bile kite ngantok sebenarnye otak kite yang 80% terdiri dari air nie kekurangan oksigen dan bile ini belaku, kite start menguap nguap tanda kita kekurangan oksigen. cube "topup" oksigen dalam otak kite dengan minum air kosong bnyak2. bawak at least sebotol air kosong ke kelas. bawak setong pon tak pe, lagi bagus!!



3. buat pergerakan ringkas - bile kite duduk lame2 atas kerusi sambil dengar bebelan lecturer kat depan mengajar, kite start rase ngantok sebab tak bnyak bergerak. darah kite tak bnyak berjalan dan dengan itu pengagihan oksigen dalam badan jadi lembab. akhirnye, kite jadi terkulai layu kerana mengantuk. cuba untuk buat senaman ringkas. tak payah bangun, juz duduk atas kerusi, pusing2 kepale, regangkan kaki dengan tangan. menggeliat sedikit tapi jgan sampai tergeliat sudah!! dengan ini, darah lebih bergerak laju ke anggota tubuh yng memerlukan oksigen dan seterusnye membekalkan bekalan oksigen dengan efficient!!

4. main urut2 ngan membe sebelah!! - haha, bukan shaja kite jadi tak ngantuk, membe sebelah pon jadi tak ngantok sebab kite ( x pasal2 kacau membe sbelah ). agak2 dah boring suruhla membe sebelah urutkan.

5. kacau membe sebelah!! - nie lagi best!! kite kalau dah ngantok akibat boring tahap gaban dengar lecturer membebelkan depan, ambil la "inisiatif" tersendiri ngan kacau membe lain. main cucuk2 ngan membe ke, pijak kasut membe sebelah ke..tapi awas!! jangan sampai kantoi ngan lecturer..kompem kene marah pas tue, hehehe!!




Thursday, 27 October 2011

Kebaikan Kopi...

aqu jarang minum kopi..
orang cakap minum kopi nie tak brape nak elok..
betul ke kopi nie datangkan banyak keburukan??
tak juge sebenarnye...
sebenarnye ade kebaikan disebalik kopi nie..yang jadi berbahayanya apabile kite mengambil kafein ( bahan dalam kopi ) secara berlebihan..
jom kite tengok kopi ley wat ape kat kite..



1. Kopi selama ini dikhabarkan sebagai minuman yang bergune untuk menambah tenaga dan membuat orang terjaga sepnjang malam. Benarkah kopi sehebat itu? Kandungan utama dalam kopi ialah kafein, yang berfungsi sebagai perangsang susunan saraf pusat (otak), sistem pernafasan, serta sistem pembuluh darah dan jantung. Sebab itu tak heran setiap minuman kopi dalam jumlah yang wajar, tubuh kita terasa segar, bergairah, daya pikir lebih cepat, tidak mudah lelah atau pun mengantuk.

2. kafein dikatakan dapat menyusutkan lemak.Tubuh orang gemuk kurang mampu membakar lemak ketika berolahraga berbanding ngan orang bertubuh normal. Akibatnya, tubuh akan membakar karbohidrat sebagai sumber tenaga, sehingga kadar gula dlam darah cepat merosot. Inillah sebabnya orang gemuk merasa lapar berlebihan setelah berolahraga dan akhirnya cenderung makan lebih banyak. Dengan minum 3 cangkir kopi sehari, tubuh orang gemuk membakar lebih banyak lemak . Kafein membantu memecah lemak menjadi sumber tenaga siap pakai . Hal ini mendorong tubuh lebih banyak memanfaatkan lemak, sehingga pembakaran karbohidrat menjadi lebih terbatas.

3.BARCELONA, Sepanyol - Satu kajian terbaru menunjukkan minum secawan kopi yang bergula boleh meningkatkan kemampuan otak, lapor sebuah akhbar semalam.

Saintis-saintis di Universiti Barcelona di sini mendapati pengambilan kafeina dan gula pada masa yang sama meningkatkan prestasi otak.Para penyelidik kini percaya kafeina dan gula itu meningkatkan fungsi otak seperti daya ingatan.



4.Salah satu hasil kajian yang dijalankan sejak lima tahun lalu mendedahkan pengambilan kopi menawarkan manfaat kepada pesakit parkinson dan diabetes jenis II. Malah kajian oleh penyelidik di Sekolah Kesihatan Awam Harvard turut menyenaraikan fakta tentang melindungi seseorang daripada penuaan yang menjadi satu lagi nilai tambah kelebihan kopi.

Faktor tersebut didorong oleh beberapa perkara terutamanya kandungan kafein di dalam kopi, selain fungsi antioksida yang tinggi dalam bijian ini. Kandungan kafein dalam 200 gram kopi, contohnya mencecah 135 mg, berbanding teh yang hanya sekitar 35 mg.

5. mengambil minuman kopi secara teratur dalam tempoh kajian selama lima tahun mendapati kurang 80 peratus risiko daripada mereka diserang parkinson.

6. kopi berupaya mengurangkan tekanan darah tinggi dan menjadi antioksida mengurangkan risiko kanser, sakit jantung dan strok.

Profesor kimia dari Texas, Dr. Joe Vinson pula menjelaskan, antioksida yang dimiliki kopi berfungsi seperti ‘tentera’ yang menjadi perisai tubuh daripada radikal bebas.

“Manusia terdedah kepada radikal bebas daripada oksigen yang disedut, gula dan sebagainya sehingga mengundang pelbagai penyakit kronik. Antioksida membantu mengurangkan kemungkinan serangan kanser, jantung dan strok,” katanya.

7. kopi baik untuk kesuburan lelaki, selain menggalakkan sperma berenang lebih aktif.

Wednesday, 26 October 2011

kerja gila!!!!

hari ini dalam sejarah!!
aq wat keje gile!!
hari ini aq balek dari ganu menuju ke rumah ku yg terchenta kat pahang..
time balek keadaan cuace x brape nak "geng" ngan aq..
asek ujan berenti, ujan berenti..
ade time aq kat kerteh..
ujan lebat sangat..aq berenti kat warung tepi jalan yang x bukak
lepak situ kejap..keringkan baju..
perah stokin basah(busuk giler)
aq bukak spek mate aq letak atas meja..


tggu agak reda barula aq gerak..
seronok punye seronok aq sampai kat chukai.. 
aq berenti kat traffic light, tgok ade mamat ensem bawak moto..
mamat tue pakai spek mate..
aq rabe2 area mata aq..
baru aq perasan..
Ya Allah!!!!
SPEK MATA AQ MANE???

aq baru teringat aq letak spek tu kat meja kat warung aq lepak berteduh tadi kat KERTEH!!!!
perasan dah becampur baur..
nak amek ke x nk..??
aq pikir baek amek je..spek harge due ratus kot..x nk aq wat spek baru!!!
dengan rase bengangnye aq wat U-turn,CARI BALEK SPEK TUE!!!
PATAH BALEK 50KM!!!


aduih..dah la ujan..aq buang mase gi cari spek tue balek
naseb bek jumpe..
Alhamdullilah..

hehe, memang kerja gile!!!
tapi tue la kan..pengalaman mendewasakan kite..
pasnie tobat!!!
aq x nk lupe ag!!!

Monday, 24 October 2011

Barney stinson - legend....wait for it here comes the other part, DARY!!!


barney stinson
seorang watak penting dalam sitkom " How I Met Your Mother "
perwatakannya yang unik dan selalu mengenakan sut yang berjenama
entah kenape aq obses ngan quotes dye..

" when i get sad, i stop being sad and be awesome instead...true story "



memang statement kat atas nampak ridiculous..
but seriusly, he's got some point..
kenape nk terus bersedih kalau kite tau kite nie hebat orangnye..
betul x??
wat ape nk layan kesedihan..
banyak lagi mende dalam dunia nie boleh wat kite gumbira..
kite hebat!! so what's the point of being sad??
be confident about yourself
and the most important is..
be yourself and be AWESOME!!
hehe..that's the point..
 to mister barney stinson...
you are AWESOME!!!!


Drink water after waking up!! - good for health!!




It is popular in Japan today to drink water immediately after waking up every morning. Furthermore, scientific tests have proven its value. We publish below a description of use of water for our readers. For old and serious diseases as well as modern illnesses the water treatment had been found successful by a Japanese medical society as a 100% cure for the following diseases:
Headache, body ache, heart system, arthritis, fast heart beat, epilepsy, excess fatness, bronchitis asthma, TB, meningitis, kidney and urine diseases, vomiting, gastritis, diarrhea, piles, diabetes, constipation, all eye diseases, womb, cancer and menstrual disorders, ear nose and throat diseases.
METHOD OF TREATMENT
1. As you wake up in the morning before brushing teeth, drink 4 x 160ml glasses of water
2. Brush and clean the mouth but do not eat or drink anything for 45 minute
3.. After 45 minutes you may eat and drink as normal.
4. After 15 minutes of breakfast, lunch and dinner do not eat or drink anything for 2 hours
5. Those who are old or sick and are unable to drink 4 glasses of water at the beginning may commence by taking little water and gradually increase it to 4 glasses per day.
6. The above method of treatment will cure diseases of the sick and others can enjoy a healthy life.
The following list gives the number of days of treatment required to cure/control/reduce main diseases:
1. High Blood Pressure (30 days)
2. Gastric (10 days)
3. Diabetes (30 days)
4. Constipation (10 days)
5. Cancer (180 days)
6. TB (90 days)
7. Arthritis patients should follow the above treatment only for 3 days in the 1st week, and from 2nd week onwards – daily..
This treatment method has no side effects, however at the commencement of treatment you may have to urinate a few times.
It is better if we continue this and make this procedure as a routine work in our life. Drink Water and Stay healthy and Active.
This makes sense .. The Chinese and Japanese drink hot tea with their meals ..not cold water. Maybe it is time we adopt their drinking habit while eating!!! Nothing to lose, everything to gain...
For those who like to drink cold water, this article is applicable to you.
It is nice to have a cup of cold drink after a meal. However, the cold water will solidify the oily stuff that you have just consumed. It will slow down the digestion.
Once this 'sludge' reacts with the acid, it will break down and be absorbed by the intestine faster than the solid food. It will line the intestine.
Very soon, this will turn into fats and lead to cancer. It is best to drink hot soup or warm water after a meal.
A serious note about heart attacks:
· Women should know that not every heart attack symptom is going to be the left arm hurting,
· Be aware of intense pain in the jaw line.
· You may never have the first chest pain during the course of a heart attack.
· Nausea and intense sweating are also common symptoms.
· 60% of people who have a heart attack while they are asleep do not wake up.
· Pain in the jaw can wake you from a sound sleep. Let's be careful and be aware. The more we know, the better chance we could survive...
A cardiologist says if everyone who gets this mail sends it to everyone they know, you can be sure that we'll save at least one life.

personaliti berdasarkan huruf pertama nama...

A = Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

B = Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya. Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya, sangat mudah tersinggung.

C = Ramah dan pandai berbicara. Ini yang menjadikannya popular di kalangan rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh.

D = Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja.
Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita.
Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.

E = Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab. Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.

F = Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala.
Mereka juga sukar
memaafkan. Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja.

G = Kerap murung dan bersedih hati. Pendiriannya mudah dipengaruhi.
Tekun belajar
ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun.

H = Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai perasaan orang lain.
Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

I = Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis.

J = Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan.
Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.

K = Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah.
Kelemahannya suka bercerita rahsia sendiri.

L = Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain. Amat berhati-hati bila berbelanja.
Kelemahannya, tidak
menepati masa.

M = Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan berontak.
Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya, boros dan keras kepala.

N = Baik hati dan rapi dalam berpakaian. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri.

O = Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan suka memilih teman.

P = Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan sangat kretif. Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain. Agak pendendam dan boros.

Q = Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.

R = Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita. Suka mengkritik. Dan sukar mengawal bicara ketika marah.

S = Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji. Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.

T = Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.

U = Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan orang lain. Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.

V = Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri. Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita yang memikat.
Tidak suka
berterus terang.

W = Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya toleransi yang tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.

X = Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial. Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.

Y = Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani mengemukakan pendapat.

Z = Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.

Friday, 21 October 2011

uji minda!!!

Ade sedikit soalan nak tanye korang.
Saya tahu anda semua genius.
Jawap soalan dibawah…tapi AWAS!! jangan terlalu lama untuk jawab soalan dibawah.
Goodluck..☺

Ujian Dementia
Betapa cekapnya anda!!

Di bawah ada (4 ) soalan dan satu soalan bonus. Anda perlu menjawab
dengan pantas. Anda tidak boleh mengambil masa, perlu menjawabnya
segera. OK?

Mari cuba, lihat sendiri berapa pantas dan hebatnya diri anda…..

Ready? GO!!! (lihat bawah)

Soalan Pertama:

Anda menyertai perlumbaan. Anda mengejar dan memotong orang yang kedua. Sekarang Anda ditempat yang ke berapa?

~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~

Jawapan: Jika jawapan anda tempat yang pertama, sudah tentu jawapan
anda salah! Jika anda memotong orang kedua sudah tentu anda mengambil
tempatnya, tempat kedua!

Cuba jangan lihat atas semula untuk
soalan seterus. Sekarang jawab soalan kedua, tetapi jangan ambil terlalu
banyak masa seperti soalan pertama OK ?

Soalan Kedua:
Jika anda memotong tempat orang yang terakhir, jadi anda di tempat…? (lihat bawah)

~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~

Jawapan: Jika jawapan anda tempat kedua terakhir, anda salah lagi..
siapakah yang terakhir, bagaimana anda boleh memotong orang yang
terakhir?

Adakah anda pantas dan cerdek, tidak begitu rupanya.?

Soalan Ketiga:

Soalan kira-kira bermuslihat! Perhatian: Ini mesti dilakukan tanpa
menggunakan fikiran sahaja . Jangan guna kertas dan pensil atau mesen
kira-kira. Cuba lah…

Ambil 1000 dan campur 40. Sekarang campur
lagi 1000. Campur lagi 30 …. Campur lagi 1000 . Campur lagi 20… Campur
lagi 1000 . Campur lagi 10….. Berapa kah jumlah semua?

Lihat bawah untuk …jawapan.. ..

~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~

Adakah jawapan anda 5000 ?

Jawapan sebanar adalah 4100.

Jika anda tak percaya gunakan mesen kira-kira.! Mungkin ini bukan hari
anda kan ? Mungkin anda boleh jawab soalan yang akhir ini dengan betul …
Cuba .

Soalan keempat:

Bapa sadah ada seramai lima orang anak gadis: 1. Nana, 2. Nene, 3. Nini, 4. Nono. Apakah nama anak gadisnya yang terakhir?

~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~

Adakah jawapan anda Nunu? Salah! sudah tentu Salah.
Namanya Sadah. Baca semula soalan!

Okay, cuba jawab soalan bonus:

Sorang bisu pergi ke mini-market untuk membeli sebatang berus gigi.
Dengan mengayakan lakunan memberus gigi ia berjaya menerangkan hasratnya
kepada pekedai dan ia berjaya membeli berus gigi itu.

Seterusnya, seorang buta pergi ke mini-market, untuk membeli cermin mata
hitam, bagaimaa dia menerangkan kepada pekedai itu hasratnya. …?

~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~

Dia hanya membuka mulutnya dan menyebut apa yang dihajati

Mudah sahaja.

HANTARKAN KEPADA BIJAK PANDAI YANG LAIN ATAU KEPADA YANG MERASAKAN DIRI MEREKA BIJAK

Canon EOS 1100D - new from canon!

Perasan tak ade iklan yuna dok pegang2 camera sambil men tangkap2 gambar dalam TV??
Itulah iklan terbaru yang promosikan keluaran terbaru daripada Canon iaitu EOS 1100D..
kenapa tetibe saye cakap pasal model terbaru nie?? bersesuaian dengan bajet saye yang bawak RM2000, saye dapat memiliki model terbaru tersebut. bersesuaian dengan pelajar la kirenye kerana DSLR nie mudah untuk dikendalikan dan ade body warne merah!! (selalunye DSLR warne hitam jek!! boring aq tgok!) dan paling penting ia model baru menampilkan ciri2 baru dan mampu dimiliki dengan harga berpatutan !!
Ia mungkin menjadi saingan keluaran baru Nikon iaitu D3100....

Sebelum tue, mari kite tgok spec untuk model baru nie..


  • 12MP CMOS sensor
  • 9-point AF system (up from 7 on the 1000D)
  • 63-area iFCL color-sensitive metering (from EOS 7D)
  • 720p movie recording at 30 or 25fps (H.264 compression)
  • 2.7" LCD, 230,000 dots
  • ISO 100-6400 (no expansion)
  • Basic+ creative point-and-shoot mode
  • Eye-Fi wireless SD card compatible menu options

  • Dimensions: Approx. 129.9 x 99.7 x 77.9mm
  • Weight: Approx. 495g
  • Effective pixels: 12.2 megapixels
  • Imaging engine: DIGIC 4
  • Recording media: SD/SDHC/SDXC
  • AF points: 9
  • ISO speed: 100-6400
  • Movie recording resolution: 1280x720
  • Movie recording framerate: 30/25 fps



Monday, 17 October 2011

Doa tatkala terlalu sedih...

"Ya Allah, rahmat-Mu aku harapkan, janganlah Engkau serahkan (segala urusanku) kepada diriku walau sekejap mata, perbaikilah segala urusanku, tiada Tuhan yang berhak disembah selain Engkau"


Friday, 14 October 2011

solat selepas haid!!


SOLAT SELEPAS HAID : PERKARA YG DIPANDANG RINGAN..
Pengetahuan Islam kepada sesiapa yang bernama wanita ISLAM!!!

Kebanyakkan perempuan/wanita/ muslimah (wanita Islam) tak berapa perasan ATAU lebih malang lagi jika memang tak tahu menahu akan perkara ini... Ilmu Fekah, khususnya BAB HAID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita Islam...kenapa hal ini boleh terjadi?? Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/ ...yang betul-betul pakar dalam bab 'Orang-orang Perempuan ini' kecuali terpaksa@mesti dirujuk kepada lelaki/ustaz- ustaz yang bernama LELAKI jugak...(saya rasa ramai yang bersetuju dengan pandangan saya )

Contohnya yang paling simple ; bila ditanya kepada kebanyakkan wanita Islam ; "adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?" pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakkan mereka mengatakan: "alaa...itu soalan mudah jee..bila 'datang period' maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang kami belajar sejak mula-mula 'bergelar wanita' dulu"

Jika dibuat pantauan nescaya jawapan seperti di ataslah yang akan kita jumpa... Sebenarnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka walaupun dirinya didatangi haid!!! sekalipun. Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya' Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang mashur.

Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf dan padanya juga perbahasan Fekah yang luas, inilah bukti kehebatan ulama' terdahulu..

Dalam BAB TIGA :
" Fi adab Mua'sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah..." perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut : PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID: Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid :

1. Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia solat asar sebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan asar.
2. Jika perempuan mendapati darah haidnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya' sebanyak satu rakaat, maka wajib baginya qadha solat maghrib dan Isya'. " Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa haid) adalah sekurang-kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam" (Imam Al-Ghazali)
HURAIAN MASALAH :
1. Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor?
- Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid masih dalam waktu Asar, maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas)
2. Kenapa pula solat Zohor juga perlu diqadha sama?
- Kerana di dalam hukum menjama' (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama' dan diqosarkan bersama solat Zohor.
- Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat haidnya kering atau tidak), boleh jadi haidnya sudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat ( menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor.
3. Dalam perkara solat subuh pun sama : -perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu subuh, kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka wajib baginya solat Isya' sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya'.
-Solat Isya' juga boleh dijama' (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga perlu diqadha solat maghrib.
-Di atas kecuainnya (tidak betul-betul melihat darahnya kering atau tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku)
-maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka adalah bagi perempuan itu perlu di qadha juga solat maghribnya.

Sila rujuk : Kitab Ihya' Ulumuddin (Jilid ke 2) cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah.
Diharapkan tulisan ini memberi kesedaran kepada seluruh yang bergelar Muslimah untuk lebih mendalami diri mereka dengan ilmu 'Fiqhul Nisa' ini yang berkaitan dengan diri mereka sendiri!!!

TOLONG SEBARKAN KEPADA ORANG LAIN DEMI SAHAM AKHIRAT ANDA !!!

(Sumber dari teman-teman di facebook)

bahaya tidur lepas subuh!!




Banyak tidur dapat mengakibatkan lalai dan malas-malasan. Banyak tidur ada yang termasuk dilarang dan ada pula yang dapat menimbulkan bahaya bagi badan.

Waktu tidur yang paling bermanfaat yaitu :

1. Tidur ketika perlu tidur.
2. Tidur di awal malam – ini lebih manfaat daripada tidur lewat malam
3. Tidur di pertengahan siang –ini lebih bermanfaat daripada tidur di waktu pagi dan petang. Apatah lagi pada waktu pagi dan petang sangat kurang manfaatnya bahkan lebih banyak bahaya yang ditimbulkan, lebih-lebih lagi tidur di waktu Asar dan awal pagi kecuali jika memang tidak tidur semalaman.

Menurut para salaf, tidur yang terlarang adalah tidur ketika selesai solat subuh hingga matahari terbit. Kerena pada waktu tersebut adalah waktu untuk menuai ghonimah (pahala yang berlimpah). Mengisi waktu tersebut adalah keutamaan yang sangat besar, menurut orang-orang soleh. Sehingga apabila mereka melakukan perjalanan semalam suntuk, mereka tidak mahu tidur di waktu tersebut hingga terbit matahari. Mereka melakukan demikian kerana waktu pagi adalah waktu terbukanya pintu rezeki dan datangnya barokah (banyak kebaikan).” (Madarijus Salikin, 1/459, Maktabah Syamilah)

BAHAYA TIDUR PAGI

1. Tidak sesuai dengan petunjuk Al Qur'an dan As Sunnah.

2. Bukan termasuk akhlak dan kebiasaan para salafush soleh (generasi terbaik umat ini), bahkan merupakan perbuatan yang dibenci.

3. Tidak mendapatkan barokah di dalam waktu dan amalannya.


4. Menyebabkan malas dan tidak bersemangat di sisa harinya.

Maksud dari hal ini dapat dilihat dari perkataan Ibnul Qayyim. Beliau rahimahullah berkata, "Pagi hari bagi seseorang itu seperti waktu muda dan akhir harinya seperti waktu tuanya." (Miftah Daris Sa'adah, 2/216). Amalan seseorang di waktu muda berpengaruh terhadap amalannya di waktu tua. Jadi jika seseorang di awal pagi sudah malas-malasan dengan sering tidur, maka di petang harinya dia juga akan malas-malasan pula.

5. Menghambat datangnya rezeki.

Ibnul Qayyim berkata, "Empat hal yang menghambat datangnya rezeki adalah [1] tidur di waktu pagi, [2] sedikit solat, [3] malas-malasan dan [4] berkhianat." (Zaadul Ma’ad, 4/378)

6. Menyebabkan berbagai penyakit badan, di antaranya adalah melemahkan syahwat.

Thursday, 13 October 2011

13 oKtOber 2001....genap 10 tahun...

"abah..
dah sepuluh tahun abah tinggalkan adek
ade selalu ingat kat abah..
selalu nanges pasal abah..
adek rindu abah....."

aq teringat lagi zaman2 kecik dlu
dlu, aq jadi anak abah...
selalu je bekepit ngan abah x kire mane..
abah lepas bersare dari tentera..
dye bawak teksi..
ke mane je die pegi..
aq slalu ikot dye..
abah x kesah..
sebab ade aq temankan dye..

dlu dye saket..
saket buah pinggang ngan jantung..
aq selalu teman dye pegi cuci darah time cuti..
abah x kesah aq ikot..
dye lagi suke =)
aq selalu main2 ngan nurse sambil temankan abah..
org kat haemodialisis unit sampai kenal aq...
owg tanye..
"anak sape"
"anak cik mokhtar"
aq tersenyum lebar...

hehe
aq ingat lagi..
aq pernah merajuk ngan abah..
sampai kunci pintu bilik..
merajuk punye pasal..
pencil case baru punye pasal..
bile aq pikir balik..
lawak gile..
nape la sebab pencil case baru sampai merajuk kunci pintu..
hehehe

aq anak manje
kesayangan abah
kalu naik moto
aq selalu duk dalam raga moto
petang2 kitowg gi jln2
tgok dunie..
aq rindu jadi budak kecik
aq rindu waktu abah ade dlu

hari makin hari
abah makin saket..abah selalu masuk hospital..
sampai harinya...
die pergi..

aq ingat ag..
abah saket tibe2 malam tue..
aq terpakse telefon makcik aq kul3 pagi..
aq ade kat sisi abah waktu dye genting
first time aq tgok abah saket betul depan aq..
waktu tue aq kecil lagi..
mungkin x mengerti lagi..
pagi tue ambulans sampai..
hantar abah gi hospital..

pagi tue aq gegas ke hosp
dengan atok aq..
masuk2 je aq dalam wad tue...
abah terus xde..
aq terduduk kat situ..
menangis sowg2 atas kerusi..
time tue aq tau..
aq dh xde abah lagi..
10.10 pagi 13 oktober 2001...

kehilangan dye mmg kurang dirasai..
tetapi semakin dewase je aq nie...
rase "hilang" semakin membuak..
aq rase hidup x lengkap..
aq cemburu tgok kawan2 aq ade ayah..
tapi aq akhirnye paham..
kenape Tuhan ambil die awal2..
mungkin Dia x nk tgok ayah aq saket terseksa atas muke bumi Dia..

rase kehilangan itu maseh ade..
cume aq perlu isi kekosongan tersebut ngan kasih sayang mak famili and kawan2..
juz aq terpikir..
aq membesar tanpa ayah..
camne aq nk jadi seorg ayah nanti..
hanya mase je menentukan semua..

abah..
adik rindu abah.....

Thursday, 6 October 2011

wahai lelaki!

~* WAHAI LELAKI.. *~

Jika benar kau kasih & cintakan wanita itu :
•.♥• Bawalah dia ke jalan Allah,
•.♥• Nasihatilah dia,
•.♥• Perbetulkan kesilapannya,
•.♥• Jagalah dia dgn baik,
•.♥• Kasihanilah dia,
•.♥• lindungilah dia,
•.♥• Berilah kasih syg padanya,
•.♥• Hargailah dia,
•.♥• Ucapkan terima kasih atas kelebihannya,
•.♥• Bersabar dengannya,
•.♥• Terimalah & cintailah kekurangannya,
•.♥• Jadi IMAM terbaik & redhalah padanya..

✿..moga dia menunggumu di SYURGA sebagai bidadarimu..amiin..✿

Tuesday, 4 October 2011

Highly unstable element in the world!!! -EMOTION-

u
pendahuluan: manusia seperti gabungan chemical yang membentuk dan membolehkan manusia itu berfungsi

terdiri daripada pelbagai element…dan…
hasil dapatan mendapati bahawa mereka membawa atau mengandungi element yang paling bahaya kat dunia

element tersebut tiada dalam periodic table kimia kite seperti magnesium atau sebagainye..
tetapi element tersebut terdapat di dalam semua manusia
tidak kire tue dan muda
miskin atau kaya
sihat atau sakit…
semuenye ade dan element tersebut telah dinamakan sebagai…
EMOSI!!!
sume manusia ade emosi..
dan sub-element tersebut adalah…
suka…
cinta..
marah..
kecewa…
sedih..

sume sub-element ini boleh didapati di dalam hidupan bernama manusia
bagaimana saya katekan emosi adalah element adalah paling berbahaya di dunia..
kenapa tidak plutonium yang memberi radiasi??
ia bergantung kepada kite sendiri bagaimana kite handle…
marah-xperlu lah kite marah berlebihan kerana akhirnya ia akan memakan diri.. ketepikan marah dan cube selesaikan masalah dengan baik. tidak perlu terus marah kerana ia tidak akan menyelesaikan ape2. jika ada tidak puas hati, berterus terang dengan insan tersebut..dengan cara yang baik. tolak ketepi ego dan buka fikiran anda..jika anda tidak berterus terang maka anda tidak menyelesaikan ape2 malah membuatkan masalah semakin memuncak..INGAT!! marah adalah permainan syaitan untuk melaga lagakan manusia!
cinta-sub element yang sangat indah. ia menghubungkan manusia dengan manusia yang lain. manusia yang mengandungi sub-element ini selalunya hidupnya akan menjadi indah kerana hubungannya dengan orng lain yang istimewa tidak kira keluarganya ataupun kekasihnya dan siapa jua yang die sayangi..alangkah indahnya jika sub-element ini dapat disebarkan ke seluruh dunia tidak kira kaum agama atau bangsa..tiada lagi peperangan..tiada lagi permusuhan..tiada lagi konflik..sume insan di dunia berkasih sayang antara satu same lain..tetapi keadaan ini tidak selalunya indah kerana dicemari oleh BENCI!!
benci-manusia memutuskan hubungan sesame lain kerananye, manusia hina menghina kerananya, manusia BERBUNUHAN kerananye..sifat yang diwarisi dari sang durjana syaitan ini menular ke dalam setiap manusia tatkala konflik melanda..dari benci bertukar dendam, dari dendam bertukar khianat, dari khianat bertukar pembunuhan, penipuan dan penindasan semata mata..seharusnye kite berdoa agar tidak memiliki sifat ini kerana ianya ibu segala konflik di atas muke bumi…
untuk “meneutral”kan sifat kebencian supaya ianya “dilute”…kite memerlukan “solvent” yang paling berkesan: toleransi dan persefahaman yang jitu..x perlu lagi berbalah, xperlu lagi benci membenci..hanya dengan due ” solvent ” ini dapat mencairkan keegoan dan segala konflik yang ada..dengan tolak ansur dan persefahaman sajalah caranya dapat kite menyelesaikan segala permasalahan kite di muke bumi..bukan dengan cara benci membenci kerana ia memarakkan api kemarahan…gunekan emosi anda sebaiknye...

renung2kan…
hasil nukilan taufiq sendiri…..hehehe

Saturday, 1 October 2011

Syiling Oh syiling! Ape Naseb kau???

syiling??
bile mase kite gune syiling??
bile mase kite simpan??
bile mase kite campak2 tepi meja??
bermakne ke syiling nie??
dah la kecil..
ade gune ke???



Jawapannye : CONFIRM LA ADE!!
jgn ingat duit kecil camtu
seposen ke..
due posen ke...
walaupon nilai dye kecik...
tapi tetap ade nilai

duit kecil camni jadi handy bile....
1. beli gule2
2.bayar parking
3.masuk tandas..
4.kedai makan x cukup duit kecil..
5.nk gores kad topup bagi nmpak no pin dye
6.wat basuh baju gune mesin kat asrama..
dan lain2...

jangan ingat kite ade bnyk duit
ade knot RM50 100 dalam dompet
tapi duit syiling main campak2 tepi longkang ke bawah ke
mungkin ramai yang x nmpak.
ade faedahnye kite kumpul bnyak2 duit syiling
mende nie jadi praktikal
especially for student
kumpul bnyk2 duit syiling
pastu tukar...
dapat balek duit kite



at least kite gune jgak duit syiling
daripada berterabur dlam drawer..
nie aq share pic duit syiling aq..
aq kumpul sebulan dapat la RM50..
OK LA TUE..
kumpul duit syiling saje2 dapat gak 50
senang jugak hati..
elakkan diri kite dari pokai n boros...
bulan nie dapat RM50..
tue x termasuk duit knot RM1..
rase lagi bnyk leh dapat..


dua bekas kat bwah nie nilai Rm60..


kesimpulannye...
JANGAN CAMPAK DUIT SYILING WAT MAIN!!!