create your own banner at mybannermaker.com!

Saturday 29 October 2011

duduk antara 2 sujud - ringkas tapi bermakna...

mungkin kite sedia tahu 
duduk antara sujud merupakan salah satu rukun dalam solat
disertakan dengan tama'ninah ( berhenti seketika )
bacaan zikirnya pula hanya disunatkan..

namun..
ramai yang tidak mempedulikan bacaan zikir tersebut
segelintir daripada kite hanya berhenti seketika tanpa membaca zikir ..
mungkin untuk mempercepatkan masa solat..
mengejar urusan dunia yang lain..

tahukah korang bahawa bacaan yang x sampai  seminit itu mempunyai makna yang indah..
ia bagaikan doa untuk kita seharian..
apa kata kite berhenti sebentar dalam duduk antara due sujud dan membaca zikir yang membawa maksud: 
Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Warhamni (sayangi aku)
Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
Wa’Aafinii (Sihatkan aku)
Wa’fuannii (Maafkan aku)


maknenye cukup simple tetapi menyelaputi segale aspek dalam hidup kite..
renung2kan dan selamat beramal =)

No comments:

Post a Comment